Kite-surf och intervaller på Gotland

Lagom till att de flesta andra kom tillbaka från sina semestrar blev det min tur att gå på semester. Nästan tre veckor ledigt och lika lång tid som jag får spendera med min sambo som för tillfället är särbo. Härligt!

I måndags åkte vi till Gotland och här har vi nu spenderat ett par dagar. Både tisdag och onsdag har innehållit samma två huvudingredienser: Kite-surfing och träning.

Vi gick en grundkurs i kite-surfing på Gotlands Surfcenter på Tofta. Kursen började med teori tisdag förmiddag, men när det var dags att övergå till praktik var vinden för svag, så det fick flyttas till onsdag.

Fördelen med det var att det gav tid för en löprunda på eftermiddagen! Efter en veckas uppehåll var benen allt bra springsugna, och Hjulben hade ritat ut en runda som han menade skulle vara nästan 1 mil. Off I went! Först snabbt, sedan långsammare i motvind och uppför. Sedan snabbare mot slutet när jag insåg att rundan var kortare än påstått. 6,43 km med en snittfart på 5:50 min/km blev resultatet. Därpå lite styrkeövningar enligt Jari Ketolas program.

Onsdag skulle vi upp ganska tidigt för kite-lektionen. Bussen till Tofta, rigga kite, på med utrustning och börja öva. Kul! Det kan vara knepigt att få koll på kiten i början men det gick bättre och bättre. 17 kvm stor var den vi körde med, och det kunde generera en del kraft. Det behövs när man kommer till vattenstarten. Hej, vad det går och oj, vad man flyger om man gör fel! Nybörjare som vi är var det allra mest träning för nacken eftersom vi behövde titta upp på kiten hela tiden. Men det här gör vi om!

Återigen fanns det tid för löpning på eftermiddagen. Nu tyckte jag att det var dags för intervaller och bestämde mig för att köra 6 x 500 m. 1,5 km uppvärmning och så bar det av. Första intervallen kändes riktigt bra. Sedan vände jag och det blev motvind. Fick kämpa på för att ens komma i närheten av samma fart som på första intervallen. De två nästkommande intervallerna var också motvind. Avslutade med två medvind (dock lite uppför) men var nog rätt trött då, för jag kom inte upp i samma fart som under första intervallen.

Snittfart under de 6 intervallerna:
1:  4:51 min/km
2:  5:15 min/km (motvind)
3:  5:15 min/km (motvind)
4:  5:21 min/km (motvind)
5:  5:11 min/km
6:  5:17 min/km

Could be better, could be worse. Toppade med 65 utfallssteg per ben, och efter det var jag mör vill jag lova. Och det känns i låren idag.

Idag åker vi från Gotland igen, och spenderar några dagar i Stockholms skärgård. Där blir det ganska mycket radioskugga (bokstavligen ingen täckning) men träning blir det! Måste ju toppa formen på allvar nu. Snart är det september…

En lite mer erfaren kite-surfare.

Springer du några lopp i september? Hur toppar du formen?

Annonser
Det här inlägget postades i Intervall & fartlek, Löpning, Styrka. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s