Långpass 2: Vätskebälte & energins riktning

Idag tog jag säsongens andra långpass, fyra veckor efter det första. Lite väl glest, jag vet. Hädanefter ska jag jobba för att klämma in ett i veckan.

I brist på andra vätskesystem tog jag med mig vätskebältet jag var så missnöjd med. Förlåt, Stadium, men Soc-bältet jag köpte hos er suger verkligen [beep]. Det är alltför elastiskt och börjar guppa som tusan så fort man börjar springa. Flaskorna sitter dåligt och flyger ut. Spännet hamnar snett och hela bältet vrider sig moturs kring mina höfter medan jag springer.

Det där med de utflygande flaskorna hade jag åtminstone åtgärdat med lite maskeringstejp för att öka friktionen. Kvarstod guppandet och vridandet. Bältet är ändå minsta storleken och jag har ganska breda höfter. För mindre personer måste ju bältet åka ner till knäna?! Nej, betyg 1 av 10 till Soc-bältet.

Nåväl. Med på passet var även Hjulben och vi tog samma runda som sist. Trots att träningsfrekvensen varit alltför låg kände jag mig starkare än då. Och framför allt starkare än förra året, mitt första löparår. Klart jag var lite trött i benen efter ett tag men det var inte så att hela min kapacitet gått åt.

Dock kan jag märka att jag, när jag börjar bli trött, får betydligt tyngre steg. Inget konstigt i det, men det är nästan som att energin riktas nedåt snarare än framåt. Så jag försökte tänka på det när jag tappade tekniken. Fokus framåt, som att knäna satt fast i vajrar som ständigt drog dem lite framåt. Det var ett tänk som hjälpte för mig, faktiskt. Så länge jag var medveten om det kunde jag öka farten igen när jag började tappa.

Totalt avverkade vi 20,9 km och för mig tog det 2 timmar och en kvart. För att vara ett ganska lugnt långpass är det godkänt för mig. Det är snabbare än vad jag sprang halvmaran på förra året och även om jag bara såg den som ett långpass inför Lidingö är det uppenbart att jag var starkare idag.

Eftermiddagåterhämtning bestod i hemgjord espresso- och chokladshake. Lagom nyttigt en lördag som denna 😉

Posing före passet medan Garmin letar satelliter

Strategiskt placerat bananskal?

Snabb vy tagen i farten. Älskade bro!

Malmö Horse Show. Och Torson!

Mitt fixade vätskebälte.

Milkshake in the making!

Lite råa kakaonibs på det för fler antioxidanter och energi!

Annonser
Det här inlägget postades i Funderingar, Kläder & utrustning, Långpass, Löpning. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Långpass 2: Vätskebälte & energins riktning

  1. Cathrin - Mål i sikte skriver:

    Jag har också ett sånt vätskebälte och det brukar sitta bra. Har aldrig varit med om att flaskorna har hoppat ur. De enda är att tröjan kan börja glida upp, gillas inte! Brukar sätta bältet ganska långt ner mellan kärlekshandtagen och höfterna (en naturlig inbuktning som kanske håller allt på plats). Tycker det är sjukt svårt att få in fler långpass. Är ju så tråkigt! Tar ju nästan hela dagen i anspråk. Lättare med ett kort distanspass. 😉

    Du kommer rocka på lidingö!

    • Cath skriver:

      Ja, tröjan glider upp på mig också! Hmm, kanske handlar om kroppsbyggnad. Jag har inte så mycket kärlekshandtag, men till gengäld har jag en bakdel som får J-Lo’s att likna en planka. Det bidrar ju en del till skumpandet.

      Rocka vete sjutton, men jag tävlar ju bara med mig själv! Försöker iaf 🙂

  2. Linda skriver:

    Så härligt det ser ut bortsett från vätskebältet då! Jag har ett klassiskt bälte från Perfekta. Billigt, fungerar bra och lätt att köpa nya flaskor till om man vill. Är däremot sugen på att köpa en sådan där camelback.. har du en sådan?

    Är även lite avis över att du har din älskling som du tränar med, min sambo tycker det inte är så kul direkt.. dock har jag precis lyckats få med honom till gymmet 2ggr/veckan så en början är det alltid! Men hur som helst, låter som ett lyckat långpass! Har du varit och sprungit i bokskogen någon gång?

    • Cath skriver:

      Ingen camelback än, men det står på listan! Lutar nog åt Nathan… Det är ett stort test med vätskesystem i senaste RW, har du sett?

      Jaa, långpass gör sig klart bäst med sällskap! Och nu när vi bara ses under helgerna är det extra värdefullt att vi både kan träna och umgås samtidigt.

      Bokskogen är fantastisk! Tränade där några gånger förra året för att få till lite backträning. Har du varit där?

  3. Ulrika skriver:

    Bra jobbat! Och jag blir alldeles avundsjuk på den där shaken – ser grymt god ut! Jag springer med vattenbälte från prefekta precis som Cathrin eller med löparryggsäck om jag ska vara ute över längre tid och vill ha överdragskläder och sånt med mig. Låter riktigt jobbigt med icke-fungerande bälte.

  4. lina skriver:

    Vilket härligt långpass! Bra sprunget!

    Tack för din kommentar! 🙂 Jag lever i Ironman bubblan och njuter för fullt nu! 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s