Träningsglädje Training Camp: pass 4 av 6

Egentligen var det tänkt att jag skulle springa långpass idag, med Hjulben. Dock var höstvädret inte så frestande att vara ute för länge i (jag är inget stort fan av att bli blöt och kall) så vi reviderade planerna.

Hjulben satsade istället på att springa en mil snabbt, medan jag tyckte att det var läge att ta mig an Träningsglädjes fjärde utmaning.

Såhär skulle det gå till, enligt Facebook:

Den här veckan blir det svettigt, och förhoppningsvis väldigt jobbigt:
10 min lugn uppvärmningsjogg
10 min obekvämt tempo
10 min maxtempo
10 min nedvarvning
– om du känner dig extra mycket på G så ökar du från 10 till 15 minuter på allt.

Även om jag inte kände mig så sjukt mycket på G tyckte jag att jag kunde dra på lite eftersom jag tänkte komma upp i en mil distansmässigt.

Jag började med 10 minuters uppvärmningsjogg. Så långt var det lugnt. Snittfarten där landade på 6:05 min/km. Sedan tog jag 15 minuter obekvämt tempo. Pulsbandet låg kvar i Stockholm ( jag är i Malmö nu) så jag gick enbart på känsla. Med horisontalregn och motvind blev det ganska snabbt obekvämt och snittfarten landade på 5:53 min/km.

Lagom till att det var dags för maxtempo var jag ute på den öppnaste delen av rundan. Motvinden slog emot mig med sin fulla kraft och det var inte lätt att hålla någon vidare fart. Jag är dessutom ganska dålig på att hålla högt tempo någon längre stund, så den här typen av övningar är välbehövliga utmaningar. Jag tappade fokus, började tänka på annat och saktade ner. Kom på vad jag höll på med och ökade igen. Kom till en uppförsbacke och samma visa igen. Givetvis fick jag eld i baken när det bara var 2 minuter kvar och spurtade på lite bättre. Mina 15 minuter i så kallat maxtempo landade på snittfarten 5:46 min/km, alltså måttligt snabbare än det obekväma tempot. Men det är klart, det är svårt att mäta när förhållanden ändras under rundan.

Dags för nedjogg. Tog det riktigt piano först eftersom jag spurtat precis innan, men sedan kom jag in i mer vindskyddade områden och fick ny energi. 17 och en halv minut tog det hem, och den sträckan hade snittfarten 6:37 min/km men den innehöll också passets bästa hastighet på 4:07 min/km.

Jag måste köra mer pass av den här typen. Jag är riktigt uthållig när jag håller låga hastigheter, men uthålligheten vid högre ansträngning måste helt klart förbättras. Och det sitter nog mycket i huvudet…

Inga bilder från passet, men en på vår somriga middag bestående av grillad tonfisk med fräsch sallad. Om nom nom.

 Hur tränar du din uthållighet?

Annonser
Det här inlägget postades i Löpning, Uthållighet. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Träningsglädje Training Camp: pass 4 av 6

  1. Mathias skriver:

    Förra veckan sprang jag 6×1 km med 1 minut vila. Väldigt jobbigt, men jag kände mig duktig efteråt. Annars kör jag sån där fartlek ibland.

    • Cath skriver:

      Tusingar är tufffa sägs det! Jag har inte provat än, men det är väl dags snart… Vilket lopp springer du härnäst?

  2. Mathias skriver:

    Jag har just nu enbart Berlin marathon inplanerat. Har funderat på malmö halvmarathon, men har inte anmält mig än.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s