Första långpasset på månader blev en halvmara

Igår var det långpassdags, för första gången på bra länge. Äntligen tillfälle för mig att testa mitt nya vätskebälte!

Vi gav oss ut på en runda som kändes som en gammal bekant. Alltså en som det var längesedan man såg men är glad och lite förväntansfull över att se igen. Det är alltså Triangeln – Pildammarna – Kroksbäck – Limhamn – Sibbarp – Bron – Ribban – Slottsparken – Triangeln.

Redan efter 1 km var jag trött på mitt skumpande vätskebälte. Kort därefter flög en flaska ur. Vända om och plocka upp. Springer igen och snart flyger nästa flaska ur. Suck. Samma procedur ett par gånger till och det slutade med att Hjulben tog två av de fyra flaskorna i händerna. De andra stannade någorlunda på sin plats i bältet.

När det kommer till själva löpandet var jag nästan förvånad över hur behagligt det ändå kändes, trots lite värk från lördagens intervaller. Det hade inte varit så bekvämt att öka tempot, men med tanke på hur lite jag löptränat i år kände jag mig relativt stark och uthållig.

Som det kära återseende det var gjorde vi små avstickare ut i bushen för att fota något med mobilen. Eller, rättare sagt, jag gjorde små avstickare och Hjulben hängde på. Det kan inte vara lätt för denna snabblöpare att både hålla mitt tempo och mina oförutsägbara vägar. Han spurtade förstås sista 2 km och jag försökte mig på en liten fartökning. Blygsam i jämförelse, men ändå 30 sek snabbare minutfart än under passet i snitt.

När jag stoppade Garmin visade det sig att vi avverkat närmare en halvmara. 20,95 km med en snittfart på 6:35 min/km. Det hela tog alltså 2 h 18 min och jag får väl medge att jag var lite mör i benen. Men om jag bara fortsätter nu bådar det ganska gott inför loppen i september. Siktar på pers i alla tre!

Karta från Garmin Connect:

Vätskebältet medan jag fortfarande tyckte om det.

 

Blommor och Bron.

 

Konstverk nära bron.

 

Fota konstverk är legitim paus i långpass.

 

Till sist lite dansant gatukonst.

Gör du också legitima pauser i dina långpass?

Annonser
Det här inlägget postades i Kläder & utrustning, Långpass, Löpning. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Första långpasset på månader blev en halvmara

  1. mialena skriver:

    Klart jag tar pauser, man måste ju träna på att öka farten igen efter att ha snattat vid vätskekontrollen på lopp! 🙂 Inte alltid enkelt ifall man är trött och less…

  2. mialena skriver:

    Eh, snattat? Stannat!!

    • Cath skriver:

      Haha! Ja, vätskekontrollerna brukar vara gratis, så det borde inte finnas ett så stort behov av att snatta =)

  3. Ping: Långpass 2: Vätskebälte & energins riktning | Maradrömmar & Klassikertankar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s