Malmölördag: Intervaller, inlines och Ribban-picknick

Den här helgen är jag ”hemma” i Malmö (utifrån att ”home is where the heart is”) och med en arbetsvecka med långa arbetsdagar bakom mig såg jag förstås fram emot träning.

Så, igår morse, när Hjulben låg och sov, var jag så rastlös att jag stack ut och körde intervaller. Den här gången de som ingick veckans Training Camp-pass anordnat av Träningsglädje. Med vissa modifikationer.

Saxat från Facebook:
”Uppvärmning: 5-10 min lätt jogg
Intervaller: 2 * 30 sek, 2 * 45 sek, 2 * 60 sek, 2 * 90 sek, 2 * 120 sek, 2 * 180 sek, 2 * 30 sek. 60 sek vila mellan varje intervall.
Nedjogg: 5-10 min lätt jogg”

Jag tog dock lite kortare vila mellan de första 3 intervallerna. Gåvila varje gång. Och eftersom jag nu har tillgång till trådlöst nät kan jag dra upp lite skärmdumpar från Garmin Connect! Snygga kurvor.

Totalt kom jag 6,6 km på 39,35 minuters färdtid (dvs borträknat väntande vid rödljus). Maxpuls 194 och medelpuls 179. Ganska jobbigt med andra ord. Bästa tempo 3:29 min/km och medeltempo 5:59 (återigen borträknat väntande vid rödljus). Med tanke på att min snittfart i vila var 11 min/km tycker jag att det är rätt OK. Och jisses vad jag behöver sån här träning! Jobbigt men så härligt! Framför allt var den allra sista 30-sekundersintervallen grymt skön. Att bara få kräma på i kort tid efter ett par 3-minutersintervaller var oerhört befriande.

När jag kom hem väckte jag Hjulben, den sjusovaren, och senare på dagen tog vi med oss lite picknick och stack ner till Ribban. Jag på inlines och han på min mountainbike. Ett dopp i Öresund satt himla fint just då, och det var rentav så att lite semesterkänsla infann sig.

Picknick-utsikt.

 

Hjulbens snygga cykelbränna! ôverdelen av armen är lika vit som Torson...

 

Klassiskt motiv. "Kolla, jag kan se mig själv i dina solglasögon!" Snygg utsmetad effekt med smutsig kameralins 🙂

Idag vankas det långpass för första gången på länge. Med lite lätt träningsvärk i låren efter gårdagens krämande blir det nog ganska lugnt.

Vad tränar du idag?

Annonser
Det här inlägget postades i Intervall & fartlek, Löpning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s