Mördarbackintervaller

I förrgår körde jag Träningsglädjes benträningspass, vilket enligt utsago skulle vara ”en riktig bendödare”. När man dessutom kör det i Mördarbacken i Lill-Jansskogen blir det ett riktigt benmördarpass.

Såhär är passet, saxat från eventet på Facebook:

Uppvärmning: 5-10 minuters lätt jogg

Set 1:

20 benböj + backintervall. Upprepa 3 gånger. Ingen vila mellan upprepningarna. Jogga lätt nerför backen.

Vila i 2 min efter de 3 upprepningarna.

Set 2:

20 utfallssteg (10 per ben) + backintervall. Upprepa 3 gånger. Ingen vila mellan upprepningarna. Jogga lätt nerför backen.

Vila i 2 min efter de 3 upprepningarna.

Set 3:

Jägarvila i 40 sekunder + backintervall. Upprepa 3 gånger men minska tiden på jägarvilan till 30 respektive 20 sekunder (har du krafter kvar så står du så länge du orkar i jägarvilan). Ingen vila mellan upprepningarna. Jogga lätt nerför backen.

Vila i 2 min efter de 3 upprepningarna.

Set 4:

3 backintervaller (utan benstyrka mellan intervallerna) där du ger dina sista krafter! Ingen vila mellan upprepningarna. Jogga lätt nerför backen.

Nedjogg 10 minuter efter intervallerna. Stretcha grundligt efteråt.

 Jag körde lite längre jägarvilor och på hemvägen blev jag omsprungen av diverse alerta idrottare av något slag som huserade på Stadion kvällen till ära.

Det var evigheter sedan jag körde benstyrka. Behöver jag säga att jag går lite stelt idag? Särskilt när jag suttit stilla ett tag, vilket jag gör rätt mycket på jobbet.

När mördade du dina ben senast?

Annonser
Det här inlägget postades i Intervall & fartlek, Löpning, Styrka. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s