Naprapat-prat

Flera faktorer har ackumulerats till mitt beslut att kontakta en naprapat, där den avgörande var ländryggsproblemen i Mora. Jag blev rekommenderad Jimmy Palm av Ida och hörde gott om honom även från andra håll.

Så i måndags var jag där. Han vred och böjde och tryckte på mig och kom fram till diagnosen ”ökat slitage på just en disk/område”. Det är alltså vid en kota i ryggen, i svanken nästan precis i höjd med naveln, som jag är överrörlig. Detta leder till att den delen får ta all belastning och disken börjar bli ledsen. För att skydda denna stackars kota och disk börjar musklerna omkring att krampa, vilket blev väldigt tydligt när det gjorde ordentligt ont vid mycket lätt tryck på en viss punkt. Dessutom, eftersom all vridning sker vid det överrörliga stället, blir andra delar av ryggraden stelare.

Så, för att mjuka upp den nedre delen av ryggraden samtidigt som jag låter min rörliga del vila, ska jag ”dansa med höften” på flera olika sätt

  1. Små långsamma cirkelrörelser
  2. Åttor
  3. ”In med svansen” och sedan svanka smått. (Typ smygjucka.)
  4. Lyfta en sida åt gången.

Vissa av dessa försöker jag göra lite diskret medan jag står vid datorn på jobbet (höj- och sänkbart bord is the shit) men de mest vulgära sparar jag till tandborstningen…

Det kan bli svårt att omedelbart utvärdera effekten eftersom jag inte haft ont just nu, utan snarare sökte på uppmaning och eftersom jag har vissa återkommande problem med ländrygg och höft. Men med tanke på hur oväntat svårt det var att göra övningarna korrekt är han nog inte helt fel ute, Jimmy.

Och med det sagt ska jag ställa mig och jucka lite. Om jag vågar.

Annonser
Det här inlägget postades i Förebygga skador, Hälsa. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Naprapat-prat

  1. Ida skriver:

    Det låter som om han tycker du ska dansa magdans? Jag har ett stort antal magdansbälten om du vill låna och ge dig på det. Perfekt att göra när man är ensam hemma och kan släppa loss : )

  2. Cathrin skriver:

    Juck on! Hoppas det hjälper.

  3. Hjulben skriver:

    Det låter som att det kan bli oanade positiva bieffekter av denna träning. För mig då alltså!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s