Det bidde inte box…

…det bidde fartlek!

Japp, jag har redan spräckt schemat från igår. Av flera anledningar blev det ingen box, men det blev lunchlöpning på jobbet. Eller, ja, själva löpningen ägde rum utanför jobbet, men ni fattar.

Sedan oktober har jag sprungit max 10 gånger. Tio. På över fyra månader. Och det har mest varit kort transportlöpning eller en långsam runda på max 7 km. Man kan säga att kroppen inte direkt är löpvan just nu, men mer så än när jag började förra året.

Eftersom det jag är dålig på i löpningen är fart, har jag bestämt mig för att börja köra mer fartlek och även testa seriösa intervaller. Idag fick det bli någon slags fartlek, där jag efter en liten uppvärmningsjogg tänkte köra några hundra meter i 5-minutersfart (som är tänkt att bli mitt tävlingstempo på åtminstone 5 km till att börja med), sedan jogga långsammare och upprepa detta några gånger lite på känn.

Det började förstås med att jag inte kunde bromsa mig under uppvärmningen. Sedan hade jag svårt att hålla rätt tempo i intervallerna. Ska kolla vad min Garmin kan ha för finesser att använda i detta syfte. Efter halva sträckan blev det galen motvind och mitt maxtempo var typ 5:30 så jag la ner tempokollen och joggade bara på. Jag blev flåsig i alla fall, så någon nytta borde det hela göra. Och hostig, den är envis.

Totalt kom jag 5,96 km på 36:38 minuters färdtid (dvs borträknat rödljus). Detta är min utgångspunkt för årets löparsäsong. Härifrån kan det bara gå uppåt!

Och det modifierade veckoschemat ser ut såhär:

Måndag: Vila, sånär som på lite armhävningar. (Check!)
Tisdag: IndoorWalking 40 minuter. (Check!)
Onsdag: Box 60 minuter. Löpning fartlek 6 km. (Check!)
Torsdag: BodyPump 50 minuter.
Fredag: Spinning 40 minuter.
Lördag: Box 60 min? Köpa racercykel!
Söndag: Om cykel: Cykla! Annars långpass löpning.

Hur lägger ni upp era intervalllpass?

Annonser
Det här inlägget postades i Intervall & fartlek, Löpning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Det bidde inte box…

  1. Alexandra skriver:

    Jag brukar köra 400- eller 200-metersintervaller med Garmin till hjälp! Ska dock försöka mig på lite tusingar nu också!

    Härligt att löpningen är på gång! 🙂

    • Cath skriver:

      Hm, det är nog det jag ska prova också! Blir till att läsa lite instruktionsbok.

      Men det är himla skönt att få börja springa igen, som jag har längtat ibland!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s