Vattenpass

Söndag var det långpass inplanerat, det första sedan maran för över en månad sedan och jag har sett fram emot att prova benen.

Det första jag hör när jag vaknar är regn. Ihållande och rejält. Med hopp om att det någon gång ska bli uppehåll äter vi en långsam frukost och pysslar lite med annat. Men de få uppehåll som kommer varar bara några minuter. Kanske ta ett lite kortare pass, 10 km istället för 18? Med ganska långa arbetsdagar är helgerna enda chansen man har att springa långt, så till slut trotsar vi regnet och drar ut.

Trots nästan höstruggigt väder är jag förväntansfull inför passet. Anledningen heter Garmin Forerunner 305. Den anlände i fredags och nu ska den testas för första gången. Pulsbälte är på plats och vi väntar på att satelliterna ska hittas. Sen kör vi.

Regnet är ihållande hela passet och vi möter inte många andra. Varken cyklister eller löpare tycks ha gett sig ut. Förståeligt kanske. De få fotgängare vi möter kurar under paraplyer och stirrar på oss.

På ett sätt är det ändå befriande att springa i regnet. Om jag svettas märker jag det inte, jag är ändå blöt. Vindjackan stod emot ett tag men har gradvis gett vika. Varje gång någon tittar på oss som vore vi galna måste jag le.

Efter ca 11 km öppnar sig himlen ytterligare och vi blir överösta av massiva droppar som plaskar ner i mängder. Vattenpölarna skvätter som om man skulle hällt grus i dem. Mina skor förvandlas till portabla fotbad. Schlofs-schlofs låter det när jag springer. Fint, nu behöver man inte kryssa mellan vattenpölarna, bara att plöja rakt igenom!

Ett så ”kort” långpass hade jag inte sprungit sedan 18 april. 23 och 28 km hade jag sprungit maj och juni och varje gång var det längst någonsin. När jag senast sprang 18 var det också längst dittills, men nu hade det alltså förvandlats till ett lite kortare långpass. Och till skillnad från april så sprang jag faktiskt hela vägen, förutom toapaus och vätskepaus. Invärtes vätska förutom den utvärtes som det knappast rådde brist på.

Ett lugnt pass, och snittempot drogs väl ner av toalett, drickande och enstaka övergångsställen.  Drygt 18 km på drygt två timmar. Nedan kommer mina första två skärmdumpar från Garmin Connect. Lite suddiga, får jobba på det där. Där hastigheten och pulsen dippar är toapausen. Jag kan tycka att min puls ser lite hög ut, trots att det inte kändes så ansträngande. Det har jag visserligen upplevt tidigare, på crosstrainern på gymmet. Min puls tenderar att dra iväg med det samma. Hur mycket ska jag träna för att få ner den egentligen?

I siffror:
Sträcka: 18,21 km
Tid: 02:01:46 (varav 01:59:33 i rörelse)
Medelhastighet: 6:41 min/km (I rörelse 6:33 min/km)
Medelpuls: 175 bpm
Maxpuls: 185 bpm

Om jag mästrar magen och ökar tempot litegrann borde jag kanske klara ytterligare tre km på samma tid. Kanske…

Annonser
Det här inlägget postades i Långpass, Löpning. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Vattenpass

  1. mialena skriver:

    Jag vet inget om puls – min egen är ju helt galen – men om man räknar bort tiden för toan har du ju närmare en kilometer (på samma tid) bara där 🙂

  2. Cath skriver:

    Din puls är väl bara inkonsekvent 😀

    Fast jag vill ju ta halvmaran på under två timmar, dvs ”tid i rörelse” där toan redan är borträknad. Men eftersom jag tog det medvetet ganska lugnt på det här passet borde jag ju kunna öka till halvmaran. Frågan är om jag kan åstadkomma en snitthastighet på under 6 minuter på den sträckan. Återstår att se 🙂

  3. mialena skriver:

    Jo självklart, det var jag med på. Men om man räknar springtid på detta pass blir det ju inte 2:01 🙂
    Jag vill också under 2 timmar. Delmålet är att slå Hailes maravärldsrekordtid på 2:03:59 först, har 3 min kvar dit…

  4. Cath skriver:

    Ah, mina siffror kanske är lite röriga… ”Tid: 02:01:46 (varav 01:59:33 i rörelse)” – Där har alltså klockan själv beräknat att jag var i rörelse strax under två timmar (smart sak det där, om den nu är pålitlig).

    Smart att använda ett världsrekord som personligt mål för halva sträckan 😀 Jag tänkte först använda mitt eget namns tid på Broloppet (eftersom jag sålde min biljett) och det är faktiskt ungefär samma tid. Med tanke på att det är min första halvmara kanske jag ska vara lite realistisk =) Ska du också springa i Sthlm 11 sep?

  5. mialena skriver:

    Men det stod det ju, äsch! Är visst inte läskunnig! 😉
    Det skiljer så himla mycket på olika lopp så sikta på ”din” tid och se hur det går – fast jag tyckte Broloppet gick oförskämt lätt.
    Jag ska inte springa Stockholm, först tyckte jag att det låg för nära Lidingö men det kanske tvärtom är perfekt. Faktiskt ingen med halva inplanerad förrän Göteborg nästa år, kanske ska leta upp nån?

  6. Kostas skriver:

    Min puls har alltid varit högre än 180 när jag har mätt den, och jag har tränat något sedan jag var fem år gammal, så vete katten om det går att ”träna ned” den för alla.

  7. Cath skriver:

    mialena – Hehe, jag höll på att säga att du kunde skylla på att det är måndag men det är ju onsdag… kom jag på. Så Broloppet gick lätt? Jag har mest hört dåliga saker om hur oorganiserat det var och hur varmt det var i tunneln.

    Kostas – Ja, och jag har tränat till och från sen jag gick på barnbalett när jag var två år… Det ligger nog lite anlag i pulsen. Alla elitidrottare tycks ha hyfsat låg puls, särskilt vilopuls. Gener eller träning?

  8. Kostas skriver:

    Ja, det där med vilopulsen tror jag på. Det är nämligen ett stort spann på min puls så jag bottnar ganska lågt!

  9. mialena skriver:

    Ha ha jag hade nog inte reagerat 🙂
    Jo själva springandet gick bra alltså, oorganiserat var det ju. Fast mest på svenska sidan tycker jag nog. Tunneln var bastuvarm men som tur var inte så lång, och jag hade smugit mig fram bland de snabba startgrupperna och kan tänka mig att det var varmare i slutet av klungan. Det värsta var dock målområdet, som att springa in i en vägg på mållinjen och sen bara trångt trångt och knappt inga förfriskningar, man leddes liksom förbi dem.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s