Mera mål (och mindre träning)

Det börjar bli dags att klargöra målen för resten av året. Jag har gått från mina trygga ”max 5 km” till en mil och tagit mig genom en ganska extrem mara. En vecka senare simmade jag Vansbro och nu dröjer det till september innan det blir fler lopp. Då slår jag å andra sidan på stort.

Den 11 september är det Stockholms halvmarathon, och två veckor efter det är det min andra Klassiker-del, Lidingöloppet.

Halvmaran anmälde jag mig främst till för att flera jag känner ska springa, för att det är 10-årsjubileum, för att passa på ”när jag ändå är i farten”. Mest har jag sett det som ett långpass inför Lidingö.

Men egentligen, inte kommer jag springa min första halvmara utan någon som helst målsättning? Visst, i första hand ska jag bara komma runt men det känns lite som att jag behöver ha en riktigt dålig dag för att inte komma runt. Så… min första mil i maj sprang jag i dålig dagsform, mer kuperat (enligt Hjulben) på under en timme. Knappt, men ändå. Nu är jag i bättre form generellt, har mer spring i benen och har en mara bakom mig. Visst borde jag väl ändå klara halvmaran på två timmar?

Största problemet inför både halvmaran och Lidingö är begränsade träningsmöjligheter. Just nu har jag tid och massor av lust, men är sjuk. Gissningsvis kan jag springa tidigast på söndag men då blir det till att ta det piano. Det är exakt två månader innan Lidingö.

Om vi utgår från att jag är frisk och kan köra på hyfsat normalt nästa vecka har jag tre normala veckor fram till semestern. Löparskorna följer givetvis med söderut och 14-25 augusti bör jag kunna klämma in några löppass mellan cykling och surfning. Sedan ska jag vara en vecka på en segelbåt. Superhärligt, men inte så löpvänligt. Kom igen nu, 80 varv på däck! Kanske inte.

1 september kommer jag kunna springa igen. Det är 1½ vecka innan halvmaran, och jag ska väl ha några vilodagar med.

Med två veckor mellan halvmaran och Lidingö tänker jag mig att jag första veckan kör några kortare pass med fokus på fart och intervall. Veckan därpå ska jag nog bara ta ett par pass för att hålla igång benen.

Lidingöloppet då? Tja, där satsar jag nog bara på att ta mig runt. Jag har hört så mycket olika åsikter om det loppet att jag knappt vet vad jag ska förvänta mig. Under 3½ timme kanske är ett rimligt mål såhär första gången? Särskilt med de begränsade träningsmöjligheterna. Eller under 4 timmar? Får fundera på det där.

Efter Lidingöloppet får nog löparskorna vila ett tag, för då börjar det bli hög tid att gå igång med träningen inför Vasaloppet. Jag har hört att det kan vara en bra idé.

Annonser
Det här inlägget postades i Målsättningar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s