Benhårt

Missade lunchlöpningen igår eftersom jag inte ville sticka ut när ingen annan gjorde det. Kände mig dock pigg och stark och tänkte mig att jag efter jobbet kunde ta en lite längre runda på 1 mil.

Energin var dock begränsad, för när jag kom hem hade jag lätt huvudvärk. Det fick bli den vanliga rundan på 6,75 km.

Första kilometern är, som oftast när jag inte värmt upp, seg, och fungerar därmed som uppvärmning i sig. Därför är det lätt att lägga in en liten fartökning vad det lider. Jag passar på att experimentera lite med steglängden.

Det påstås så många olika saker om det där med steg och steglängd. Eviga diskussioner om huruvida man bör sätta ner hälen först eller inte, om man ska pressa sig till längre steg och så vidare. Jag har hört något om att knäet ska vara ”längst fram”, som att man har en tråd i vardera knä som drar dem framåt i varje steg. Det försöker jag alltså att fokusera på och lyckas nog nästan emellanåt. Åtminstone får jag in känslan litegrann. Men jag blir trött.

Förmodligen behöver jag vänja benen vid längre steg för att musklerna inte ska tycka att det är världens pärs. Men det lär jag knappast hinna innan det är mara-dags.

För övrigt har jag svalt ännu en insekt, dags att uppdatera statistiken.

Annonser
Det här inlägget postades i Löpning, Löpteknik. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Benhårt

  1. Mathias skriver:

    Kombinationen längre steg och att landa på främre delen av foten känns svår tycker jag. Tycker nämligen att det är lättare att sätta ner främre delen av foten först om jag springer med lite kortare steg.

    Jag började först tänka på det där med hur jag egentligen springer när jag fick höra talas om pose-tekniken (www.posetech.com), som väl framförallt handlar om att man inte ska sätta ner hälen först.

  2. Kostas skriver:

    Tror det är viktigt med en bra hållning, då tror jag att det faller sig naturligt att landa på foten och inte sätta i hälen. Om du har kroppsvikten rakt över (eller hellre lite framför) foten när du sätter i, så kommer du att sätta i foten och inte hälen.

  3. Cath skriver:

    Kroppsvikten lite framför foten man sätter i? Eller om du menar foten man skjuter ifrån med är väl det det vanliga, menar jag. För foten man sätter i, sätter man väl ändå i framför kroppen oavsett, och då kommer kroppsvikten inte att vara framför den foten. Eller hur menar du?

    Skönt i vilket fall med fler argument för att inte sätta i hälen först, eftersom det känns onaturligt för mig. Det händer lätt att man hamnar i någon diskussion angående den saken.

  4. Kostas skriver:

    Så här kan man beskriva det: ”Det är väldigt missvisande att beskriva bra teknik som att landa på framfoten. Det är mest en bieffekt av bra teknik. Du ska springa med i stort sett rak överkropp, men du ska landa nära kroppen, så att kroppens tyngdpunkt är längre fram i förhållande till foten. Det uppnår du enklaste genom att ha hög stegfrekvens och sluta skjuta ifrån.” http://www.jogg.se/?sida=forum&subid=10610&searchstr=löpteknik

    Har lite svårt för att förstå det där med att sätta i hälen först, det skulle vara som att springa i nedförsbacke hela tiden (då man har kroppsvikten långt bak)?

    Tror alltjämt på att man ska springa som det känns naturligt, men tänka på att hålla uppe kroppen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s